Του Νίκου Τσούλια
Η αδιαφορία που επιδεικνύει η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας
απέναντι στα προβλήματα της εκπαίδευσης έχει καταδειχτεί από τις πρώτες ημέρες
της θητείας της. Κανένα ουσιαστικό ιδεολογικό στίγμα, καμιά πολιτική πρόταση,
κανένα σχέδιο για την εκπαίδευση δεν υπάρχει. Το μόνο που υπάρχει και
περισσεύει είναι λόγια, λόγια, λόγια… Ακόμα και στα λειτουργικά ζητήματα, που
δεν έχουν οικονομικό κόστος αλλά απαιτούν απλή διαχείριση, το Υπουργείο
Παιδείας «απουσιάζει».
Και δεν αρκεί αυτή η στάση. Πέραν των ενδογενών προβλημάτων του
σχολείου, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ πρόσθεσε και τις δικές της αδυναμίες.
Μεταξύ δε αυτών είναι η κατάργηση του συστήματος πρόσβασης των μαθητών για την
τριτοβάθμια εκπαίδευση που βρισκόταν σε εφαρμογή, χωρίς να έχει κατατεθεί ένα
σύστημα που να το αντικαθιστά.
Είναι απορίας άξιον. Είναι δυνατόν ένα κόμμα που θεωρούσε προεκλογικά
ότι θα αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας να μην έχει κανένα συγκεκριμένο σχέδιο
για την εκπαίδευση αλλά ούτε και μια πρόταση για το πώς θα εισάγονται οι
υποψήφιοι στα πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι; Είναι δυνατόν να ασχολούνται ξανά και
ξανά με τα «πειραματικά» και τα «πρότυπα» σχολεία και με τους αιώνιους φοιτητές
και με τις βαρύγδουπες κάθε φορά δηλώσεις επί παντός θεωρητικού ζητήματος και
στα ζέοντα θέματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία να μην παίρνουν
αποφάσεις; Και εδώ δεν είναι ο τομέας της οικονομίας που έχει τα γνωστά σοβαρά
προβλήματα. Το προϋπάρχον σύστημα ήταν καθ’ όλα γνωστό σε κάθε πολίτη. Δεν
είχαν ούτε ένα πρόχειρο σχεδίασμα; Δεν ξέρουν ότι οι μαθητές της Β΄ τάξης
λυκείου έπρεπε να γνωρίζουν από «χθες» το σύστημα με το οποίο θα δώσουν
πανελλαδικές εξετάσεις; Όλοι στη χώρα μας ξέρουν ότι οι μαθητές αυτής της τάξης
προετοιμάζονται απ’ αυτή τη χρονιά για τις εξετάσεις της επόμενης τάξης που
οδηγούν στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι μια πρακτική δεκάδων
χρόνων. Σήμερα για πρώτη φορά στη μεταπολίτευση υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες
μαθητές / μαθήτριες που δεν γνωρίζουν ούτε ποια θα είναι τα εξεταζόμενα
μαθήματα αλλά ούτε και τα «πεδία» μέσω των οποίων θα κάνουν τις επιλογές τους
ένα μόλις χρόνο πριν τις κρίσιμες εξετάσεις τους.
Ήδη βρισκόμαστε στον
προτελευταίο μήνα της διδακτικής χρονιάς, σε λίγες εβδομάδες λήγει η διδασκαλία
στα λύκεια και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το μόνο που κάνει είναι να
διαρρέει διάφορες ιδέες της στα Μέσα Ενημέρωσης επιτείνοντας τη σύγχυση και τον
εκνευρισμό σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η περίφημη πρόταση για «ελεύθερη πρόσβαση»
που την αναμασάει ο «ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ» παλιότερα και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. σήμερα είναι ένα
φάντασμα, άλλο ένα ιδεολογικό αριστερίστικο φληνάφημα φτηνού λαϊκισμού. Όσοι
παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας γνωρίζουν πολύ καλά ότι το
κόμμα αυτό ποτέ μα ποτέ δεν είχε αναφέρει κάτι συγκεκριμένο για την περίφημη
θέση του περί «ελεύθερης πρόσβασης» και δεν ξαφνιάζονται για την προχειρότητα
και τη δημαγωγία. Αλλά επειδή οι ιθύνοντες αυτού του πολιτικού χώρου θα
ισχυριστούν ότι η «ελεύθερη πρόσβαση» είναι σύστημα στρατηγικής του απώτερου
μέλλοντος – δηλαδή του ποτέ…-, θα περιμέναμε να έχουν ένα μεταβατικό σχήμα,
όπως λέγεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις ή αν δεν είχαν όφειλαν να αφήσουν το
προϋπάρχον.
Κι όμως δεν υπάρχει τίποτα, παρά
μόνο «ράβε – ξήλωνε», ο ένας προτείνει την «άλφα» σύνθεση μαθημάτων και ο άλλος
τη «βήτα», η μια επαγγελματική ομάδα / συντεχνία επηρεάζει προς αυτή την
κατεύθυνση και η άλλη προς την αντίθετή της και οι κουβέντες συνεχίζονται ξανά
και ξανά και οι αποφάσεις δεν φαίνονται πουθενά! Το πιο παράξενο σ’ αυτή την
παράξενη ιστορία είναι ότι οι παλινδρομήσεις και το «λέγε – ξελέγε» αφορά και
τους δύο Υπουργούς μας. Ας δούμε ένα σχετικό ρεπορτάζ από την εφημερίδα «ΤΟ
ΒΗΜΑ» (22.3.2015). «Περισσότερα από τρία σχέδια κυκλοφορούν τις τελευταίες
ημέρες μέσω εντύπων και ιστοσελίδων, αλλά πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός
Παιδείας κ. Α. Μπαλτάς δήλωσε στο «Βήμα» ότι ένιωσε και ο ίδιος έκπληξη που τα
είδε. Ένα κείμενο με τις βασικές αλλαγές του νέου συστήματος ήταν έτοιμο για να
δοθεί στη δημοσιότητα μερικές ημέρες πριν και ενώ ο υπουργός απουσίαζε στο
Παρίσι. Ακυρώθηκε ωστόσο διότι ο υπουργός επιθυμεί να μελετήσει το τι σχεδίασε
ο αναπληρωτής του κ. Τ. Κουράκης και οι συνεργάτες του που έχουν αναλάβει τον
τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Από τα διάφορα σχέδια που δημοσιοποιούνται κατά καιρούς διαφαίνεται ότι
το όλο σύστημα δεν θα έχει εσωτερική ισορροπία, θα έχει εκτρωματικές όψεις, θα
έχει εύκολους και δύσκολους δρόμους για την ίδια πανεπιστημιακή Σχολή, θα είναι
μίγμα λαϊκισμού και προχειρότητας. Όμως, καμιά κυβέρνηση και κανένα Υπουργείο
Παιδείας δεν μπορούν να παίζουν με τη φερεγγυότητα αυτού του θεσμού. Γιατί
είναι θεσμός με μέγιστο κοινωνικό ενδιαφέρον που αφορά την επαγγελματική αλλά
και την κοινωνική εξέλιξη εκατοντάδων χιλιάδων νέων. Αλλά τουλάχιστον να ξέρουν
ότι την προχειρότητα και τη δημαγωγία θα τη βρουν μπροστά τους…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου