Κυριακή 27 Μαΐου 2012

Η κρίση της «κρίσης» της Κ.Ε. των Πανελλήνιων Εξετάσεων

Του Νίκου Τσούλια
Δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο για την τελευταία τουλάχιστον δεκαπενταετία μιας τόσο πλημμελούς λειτουργίας στην επιτροπή των πανελλήνιων εξετάσεων. Τόσα και τέτοιου μεγέθους λάθη δεν έχουν παρατηρηθεί. Τόση προχειρότητα κα ανευθυνότητα δεν έχουν προηγούμενο. Αναρωτιέμαι: έχουν αντιληφθεί όλα τα μέλη συνολικά και το καθένα προσωπικά της εν λόγω Επιτροπής τη σπουδαιότητα και το ρόλο των εξετάσεων;

Θεωρώ ότι τα μέλη της Επιτροπής γνωρίζουν πολύ καλά ότι η συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία είναι μέγιστη τιμή. Οφείλουν να γνωρίζουν επίσης ότι σε αυτές τις Εξετάσεις δεν επιτρέπονται τα λάθη για πολλούς και συγκεκριμένους λόγους και κυρίως γιατί αυτά τα λάθη δεν διορθώνονται. Οφείλουν να γνωρίζουν ότι η ποιότητα των θεμάτων καθορίζει το ποιοι / ποιες υποψήφιοι / υποψήφιες θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στοιχείο που επίσης προσδιορίζει σε σημαντικό βαθμό την επαγγελματική εξέλιξη και σαφώς και την κοινωνική εξέλιξη των νέων. Οφείλουν να γνωρίζουν, ως εκ τούτων, ότι το καθήκον τους είναι ιερό, ότι απαιτεί περισυλλογή και αφοσίωση, υπευθυνότητα και ταπεινότητα.

Εν αρχή υπήρξε το ζήτημα με το θέμα στο μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας». Εδώ οι υπεύθυνοι (;) θεώρησαν αναγκαίο να θέσουν προς εξέταση ένα θέμα ακαδημαϊκού χαρακτήρα με φοβερά στοχαστικό περιεχόμενο, με έντονα συμβολικά σχήματα και με ιδιαίτερα γενικευμένη αφαιρετική σκέψη σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αγνοώντας εντελώς τον σκοπό των εισαγωγικών εξετάσεων, το επιστημονικό, εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο των λυκείων. Η ίδια η κ. Αρβελέρ έμεινε έκπληκτη για την επιλογή της Επιτροπής θεωρώντας ότι αυτό το κείμενο δεν είναι για αυτό το σκοπό. Η χαρακτηριστική της φράση: «Δεν είστε καλά…» είναι επωδός μιας εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής αυθαιρεσίας, είναι «ιστορική συνοδός» για την λανθασμένη λειτουργία και κατ’ επέκταση μη επιτυχημένη συμμετοχή των μελών της Επιτροπής στις εξετάσεις του 2012.

Δεν πρόλαβε καν να κοπάσει η αγωνία των μαθητών / μαθητριών και η ανησυχία των γονέων τους από την αντιπαιδαγωγική στάση και συμπεριφορά της Επιτροπής στο προαναφερθέν μάθημα και εκεί που περιμέναμε όλοι ότι θα επιδεικνυόταν περισσότερη υπευθυνότητα και μια ορθολογική αντίληψη ήλθε και δεύτερο πρόβλημα με τα θέματα της Φυσικής των μαθητών / μαθητριών της Τεχνολογικής και της Θετικής Κατεύθυνσης.
(Πρέπει να αναφερθεί παρενθετικά ότι πρόβλημα υπήρξε και στο μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας, όπου τέθηκε θέμα που δεν διδάσκεται στο σχολείο! Αλλά το γεγονός ότι εδώ εξετάζονται λίγοι μαθητές συνέτεινε στο να μη δοθεί έκταση… Δυστυχώς, γιατί ίσως να προλαβαίναμε τα χειρότερα που ακολούθησαν). 
Στη Φυσικής της Τεχνολογικής και της Θετικής Κατεύθυνσης τα πράγματα πήγαν σε ακόμα πιο ακραίες επιλογές. Δόθηκε θέμα με απολύτως λανθασμένη διατύπωση. Η σύγχυση στους υποψήφιους ήταν μεγάλη. Όσοι / όσες μαθητές / μαθήτριες αγκιστρώθηκαν περισσότερο χρόνο στο λανθασμένο θέμα ή εκνευρίστηκαν από τη ασάφειά του ουσιαστικά βρέθηκαν εκτός δυνατότητας απαντήσεων.

Και εδώ η Ένωση Ελλήνων Φυσικών – σωστά πράττοντας για λογαριασμό των ανεύθυνων μελών της Επιτροπής – ζήτησε συγγνώμη από τους υποψήφιους, αλλά βέβαια επί της ουσίας οι μαθητές έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών επισημαίνει, μεταξύ άλλων, για τα θέματα της Φυσικής Κατεύθυνσης ότι «το θέμα  Γ 4 όπως διατυπώθηκε είναι επιστημονικά λανθασμένο» και επίσης ότι «εκτός από το πρώτο θέμα που αποτελούσε το 1/4 των θεμάτων (δηλαδή 25 μονάδες), τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη φυσική, σαν να  επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής. Η χρονική διάρκεια των 3 ωρών δεν επαρκούσε για την αντιμετώπιση θεμάτων τέτοιου επιπέδου. Ως αποτέλεσμα καταργείται η διαβάθμιση στην βαθμολογία και δεν ανταποκρίνεται στον σκοπό της, δηλαδή την εισαγωγή των μαθητών ανάλογα με το επίπεδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Αναρωτιέμαι μήπως τα μέλη της Επιτροπής θεώρησαν ότι έτσι αποκτούν επιστημοσύνη και κύρος, ότι ανεβάζουν το επίπεδο των μαθητών θέτοντας τέτοια θέματα, ότι προάγουν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση βάζοντας «υψηλά προαπαιτούμενα». Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης άραγε δεν έχουν φωνή και άποψη; δεν έχουν αξιολογική δυνατότητα των χαρακτηριστικών στοιχείων του λυκείου και του μαθησιακού επιπέδου των μαθητών που διδάσκουν; Οι συνάδελφοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης άραγε έχουν την αίσθηση ότι καλλιεργούν το επιστημονικό status των υποψηφίων ή το προσωπικό τους prestige συνδεόμενοι συγκυριακά με ένα κείμενο μεγάλης διανοητικής εμβέλειας; Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί συνολικά αντιλαμβάνονται ότι ο ρόλος τους είναι να θέσουν θέματα που να αντιστοιχούν ή και να υπερβαίνουν οριακά και σε κάποιο βαθμό το μορφωτικό δυναμικό του λυκείου και τίποτα άλλο;

Και τίθεται ο επίλογος – όλοι ελπίζουμε να είναι επίλογος για τον λανθασμένο τρόπο λειτουργίας της εν λόγω Επιτροπής από την ίδια την Επιτροπή. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, λοιπόν, απέστειλε οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής, στην οποία αναφέρει: «Στο Γ4 ερώτημα παρατηρήθηκε ότι είναι ελλιπής η διατύπωσή του. Συγκεκριμένα, δεν προσδιορίζεται ότι η ζητούμενη γωνία αναφέρεται στο πρώτο μέγιστο της κινητικής ενέργειας. Κατόπιν τούτου, το ερώτημα Γ4 ακυρώνεται και οι αντίστοιχες μονάδες ανακατανέμονται στα υπόλοιπα ερωτήματα Γ1, Γ2 και Γ3 του θέματος».

Η ίδια η Επιτροπή χαρακτηρίζει ελλιπή τη διατύπωση του δικού της θέματος και απευθύνεται προς ….άλλους, ωσάν η ίδια να μην έχει καμιά συμμετοχή στο πρόβλημα. Τόσο απλά, τόσο ανεύθυνα… Μήπως με αυτή τη ρύθμιση θεωρούν ότι διορθώνουν το πρόβλημα; Έχουν τα μέλη της Επιτροπής σκεφθεί τι επιπτώσεις προκάλεσαν σε όλους τους υποψηφίους; Μήπως με αυτή τη ρύθμιση θεωρούν ότι διορθώνουν το πρόβλημα; Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια τέτοια περίοδο γενικευμένης κρίσης, όπου όλο και περισσότεροι μαθητές έχουν όλο και λιγότερη δυνατότητα άρτιας προετοιμασίας για τους ευνόητους οικονομικούς λόγους!

Αλλά και το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι άμοιρο ευθυνών, όπως βιάστηκε να αυτοπροσδιοριστεί. Η Κεντρική Επιτροπή σαφώς και είναι ανεξάρτητη στη λειτουργία της και φυσικά και στην επιλογή των θεμάτων. Αλλά δεν βρέθηκε εκεί τυχαία. Είναι επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Επομένως, το αν η Επιτροπή είναι η κατάλληλη ή όχι, βαραίνει ευθέως το Υπουργείο. Και το λάθος έγινε στο ότι αντικαταστάθηκαν πολλά έμπειρα στελέχη γι’ αυτή την πολύ δύσκολη και άκρως υπεύθυνη αποστολή των Πανελλήνιων Εξετάσεων. Με βάση αυτό το δεδομένο, θα έπρεπε η ηγεσία του Υπουργείου να είχε άλλη στάση και συμπεριφορά! Εκτός αν στις ημέρες μας έχει εκλείψει κάθε στοιχείο ορθολογισμού…

Δεν υπάρχουν σχόλια: