Φιλοξενούμε σήμερα διαδικτυακή συνέντευξη που παραχώρησε ο Αναπληρωτής Καθηγητής και Προϊστάμενος στο Τμήμα Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και την Οικονομία του ΤΕΙ Μεσολογγίου κ. Σπύρος Συρμακέσης, στο Nafpaktos Voice.
Καταρχήν, θα θέλαμε από εσάς έναν πρώτο σχολιασμό πάνω στο νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, της υπουργού κας Διαμαντοπούλου. Θεωρείτε ότι οι αλλαγές κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και ενδυναμώνουν τον ρόλο των Τ.Ε.Ι. ;
Γενικά θα πρέπει να επισημάνουμε πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα πραγματικά θέλει τομές και αλλαγές. Αλλά σε όλες του τις βαθμίδες, καθώς η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι ξεκομμένη από προβλήματα και δυσλειτουργίες που υπάρχουν και στα υπόλοιπα τμήματα της εκπαίδευσης.
Το νομοσχέδιο έχει αρκετά καινούρια στοιχεία. Η βασική μου ανησυχία ξεκινά από το μοντέλο διοίκησης που κατά τη γνώμη μου θα έχει προβλήματα στην υλοποίησή του. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένα ΑΕΙ (Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ) είναι ένας χώρος έρευνας και διδασκαλίας. Σε αυτό το χώρο η εμπλοκή κοινωνικών και άλλων εταίρων δε φαίνεται να προσφέρει κάποια καταλυτική βοήθεια στην ανάπτυξη. Και ιστορικά έχει αποδειχτεί ότι τέτοια εμπλοκή δημιουργεί δυσλειτουργίες. Έτσι για το μοντέλο διοίκησης που προτείνεται έχω βασικές ενστάνσεις για τη βιωσιμότητα αλλά και την αποτελεσματικότητά του.
Για το ρόλο των ΤΕΙ χρειάζονται αρκετές βελτιώσεις. Σήμερα η διεθνής ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα έχει αναγνωρίσει το ρόλο και την ποιότητα των Ελληνικών ΤΕΙ και θα έχετε δει πως και το πλήθος των δημοσιεύσεων αλλά και η ποιότητά τους δεν έχει καμία σχέση με το παρελθόν. Το ίδιο και τα παραγώμενα αποτελέσματα της έρευνας που γίνεται στα ιδρύματα.
Πιστεύω πως στο νομοσχέδιο θα πρέπει να επισχυθεί ο ρόλος των ΤΕΙ και ειδικά στον τρίτο κύκλο εκπαίδευσης, σε επίπεδο διδακτορικών. Εάν θα δειτε ακόμη και σήμερα, αρκετά τμήματα των ΤΕΙ δίνουν σε σύμπραξη με αναγνωρισμένα ιδρύματα του εξωτερικού διδακτορικά. Πιστεύω πως η κα Διαμαντοπούλου θα πρέπει να κρατήσει την προφορική της δέσμευση και να δώσει αυτή τη δυνατότητα στα ΤΕΙ.
Γενικά το νομοσχέδιο έχει νέα στοιχεία και αυτό είναι καλό. Λύνει κάποια από τα προβλήματα του παρελθόντος, αλλά θα πρέπει να βελτιωθεί σε αρκετά σημεία και θέλω να ελπίζω πως στο τελικό του στάδιο θα αφήσει αρκετούς ευχαριστημένους.
Πως κρίνετε τις σχέσεις μεταξύ των ακαδημαϊκών δασκάλων του ΤΕΙ και των σπουδαστών του μέσα από την έως τώρα εμπειρία σας. Θεωρείτε ότι υπάρχει απόσταση μεταξύ τους ή ακόμα σε κάποιες περιπτώσεις και κατάχρηση εξουσίας; Επιπλέον οι κομματικές νεολαίες θεωερείτε ότι προσφέρουν στην ανώτατη εκπαίδευση ή αντιθέτως παίζουν παιχνίδια διαπλοκής εις βάρος της ποιοτικής εκπαίδευσης και της ισότητας ανάμεσα στους σπουδαστές;
Το θέμα που αναδεικνύεται εδώ είναι τεράστιο. Από τους συναδέρφους μου γίνεται μια απίστευτη προσπάθεια να μπορέσουμε να δούμε το φοιτητή μας όχι μόνο σαν έναν απλό εκπαιδευόμενο αλλά σαν έναν συνεργάτη στην διαδικασία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αλλά για παράδειγμα στο τμήμα μου, Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία, έχουμε 8 μέλη ΕΠ για 1500-1600 φοιτητές. Ο λόγος 1 προς 200 σε πολλές περιπτώσεις είναι απαγορευτικός. Σας πληροφορώ όμως πως σε επίπεδο Γενικής Συνέλευσης και Συμβουλίου Τμήματος συζητάμε πολλές από τις ιδιαιτερότητες των φοιτητών μας και προσπαθούμε να τις ανατιμετωπίσουμε κατάλληλα.
Τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε καταφέρει να δούμε από κοντά πολλούς φοιτητές, οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν προβλήματα υγείας ή άλλα μαθησιακά προβλήματα. Καταφέραμε για αυτούς να έχουμε
δημιουργήσει ένα περιβάλλον αρκετά αρμονικό και υποβοηθητικό.
Θα μου πείτε με τους υπόλοιπους τι γίνεται; Προσπαθούμε να δούμε κάθε περίπτωση που φτάνει στα αυτιά μας ξεχωριστά. Έχουμε υιοθετήσει το θεσμό του Συμβούλου Καθηγητή και προσπαθούμε να τον λειτουργήσουμε με τον καλύτερο τρόπο. Δεν τα καταφέρνουμε πάντα, αλλά η προσπάθεια μας θα βελτιώσει την απόδοση και την επίδοση του εγχειρήματος αυτού.
Οποιαδήποτε κατάχρηση εξουσίας είναι κατακριτέα. Δε θα κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας ότι δεν υπάρχει. Αλλά υπάρχουν διαδικασίες πια που ο φοιτητής μπορεί να χρησιμοποιήσει και να προστατευτεί, αλλά και να βοηθήσει να διορθωθεί η κατάσταση. Και οι φοιτητές μπορούν να ενημερώνονται από τα όργανα των τμημάτων για αυτές τις διαδικασίες αλλά και από τον κανονισμό σπουδών. Εγώ δεν ασπάζομαι τη φιλοσοφία του "κουκουλώματος", αλλά αντίθετα ενοχλούμε όταν οι ίδιοι οι φοιτητές "κουκουλώνουν" ή διστάζουν να υπερασπιστούν τα δικά τους δικαιώματα. Δεν διορθώνονται έτσι τα προβλήματα.
Για το ρόλο των κομματικών νεολαιών, θα σας μιλήσω για την εμπειρία μου στο ΤΕΙ Μεσολογγίου.
Στο ίδρυμα υπάρχει μια πολύ καλή σχέση σε όλα τα τμήματα με τα μέλη ΕΠ. Σε αυτό έχει λειτουργήσει πολύ θετικά ο τρόπος που αντιμετωπίζει η διοίκηση του ιδρύματος κάθε κομματική νεολαία. Έχω βρεθέι σε τέτοιες συναντήσεις και συνεδριάσεις και σας πληροφορώ πως γίνεται ένας πολύ καλός διάλογος, ανοιχτός με όλους. Και ακούμε τις θέσεις τους και προσπαθούμε να ξεφύγουμε από κομματικές παρωπίδες και κατευθύνσεις. Αυτός είναι ο λόγος που θα έχετε δει πως στο ΤΕΙ Μεσολογγίου δε συναντά κανείς ακραίες αντιδράσεις αλλά αντιπαραθέσεις που λύνονται μέσα από τις συνεδριάσεις και συζητήσεις με όλους τους εκπροσώπους των φοιτητών.
Το Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου ήταν ένα από τα ιδρύματα που «έχασαν» τμήμα, κατά τις περικοπές τμημάτων. Ένας βασικός λόγος ήταν ο χαμηλός αριθμός σπουδαστών. Ποιο πιστεύετε είναι το μέλλον του Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου και ποιες οι κυριότερες αιτίες των προβλημάτων του;
Το ΤΕΙ Μεσολογγίου έχει μια απίστευτη δυναμική που πρέπει να τη δει το υπουργείο. Από άποψη οικονομικής διαχείρισης των πόρων που του έχουν διατεθεί έχει κάνει την καλύτερη δουλειά και αυτό το έχει αναγνωρίσει η πολιτεία.
Σε επίπεδο υποδομών βρίσκεται πολύ ψηλά. Ο εργαστηριακός εξοπλισμός που έχουν οι φοιτητές στα χέρια τους είναι από τους καλύτερους στην Ελλάδα. Ακόμη και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται στα πλαίσια ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων είναι από τους καλύτερους που υπάρχει. Έχουμε πιστοποιημένα εργαστήρια που κάνουν έρευνα, αναλύσεις και εργασίες για ιδρύματα του εξωτερικού σε Ευρώπη αλλά και Αμερική. Αλλά και στην Ελλάδα αναγνωρίζεται η προσφορά του από τον ιδιωτικό τομέα.
Παράλληλα διαθέτει ιδιόκτητες κτηριακές υποδομές στο Μεσολόγγι αλλά και ακόμη μεγαλύτερες εκτάσεις για να επεκταθεί περισσότερο. Αυτή τη στιγμή το campus στο ΤΕΙ Μεσολογγίου μπορεί να δεχτεί πολλαπλάσιους φοιτητές και να καλύψει πολλαπλές ανάγκες. Ενώ σε άλλα ιδρύματα υπάρχει έντονο κτηριακό πρόβλημα, στο ΤΕΙ Μεσολογγίου υπάρχει η δυνατότητα να επεκταθεί ακόμη περισσότερο με το ελάχιστο κόστος. Και επειδή το κόστος στις μέρες μας είναι σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης θα πρέπει η πολιτεία να δει τις δυνατότητες που προσφέρουν οι υποδομές στο ΤΕΙ Μεσολογγίου.
Αυτή τη στιγμή η Σχολή Διοίκησης Οικονομίας έχει τους πιο πολλούς φοιτητές, και σε επίπεδο τμημάτων έχει έναν ικανοποιητικό αριθμό καθηγητών και ένα μεγάλο αριθμό φοιτητών τους οποίους εκπαιδεύει άρτια. Αλλά και τα "υποτιθέμενα" προβληματικά τμήματα έχουν πολύ καλό δυναμικό ανθρώπων και υποδομών.
Με άλλα λόγια έχουμε να κάνουμε με ένα ίδρυμα και κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να θεωρείται παράλογη η οποιαδήποτε μεταφορά του. Βλέποντας μόνο οικονομικά κριτήρια θα έβλεπα πως θα πρέπει να αποτελέσει λύση στα προβλήματα άλλων ιδρυμάτων. Κοιτώντας στο μέλλον και τις δυνατότητες επέκτασης των υποδομών του, θα έβλεπα πως θα πρέπει να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή. Και δε χρειάζεται η εποχή μας πολιτικές αποφάσεις. Θέλει αποφάσεις ανάπτυξης και στο ΤΕΙ Μεσολογγίου υπάρχουν δυνατότητες για την πολιτεία να αναπτύξει την εκπαίδευση στην περιοχή και μάλιστα με το μικρότερο κόστος.
Ως νέος επιστήμονας και ακαδημαϊκός δάσκαλος έχετε στο ενεργητικό σας κάποιες καινοτόμες δραστηριότητες (συμμετοχή στον διαγωνισμό της google). Πώς είδαν οι φοιτητές σας την ευκαιρία που τους δόθηκε μέσα από αυτόν τον διαγωνισμό; Βλέπετε από μέρους τους ενδιαφέρον για τέτοιες ευκαιρίες;
Οι φοιτητές έχουν ενθουσιαστεί. Δε σας το κρύβω πως όταν αποφάσισα να συμμετάσχουμε σε έναν τέτοιο διαγωνισμό την πρώτη φορά (ήδη μετράμε τρεις συνεχόμενες συμμετοχές σε τρεις χρονιές) δεν ήμουν σίγουρος για το αποτέλεσμα. Έτσι ο στόχος μου ήταν οι φοιτητές να μάθουν ένα νέο αντικείμενο και εκεί να μείνω ευχαριστημένος. Όταν ήρθαν οι διακρίσεις έμεινα και εγώ έκπληκτος.
Οι φοιτητές μας έχουν πολλές δυνατότητες. Περισσότερες από όσες ίσως θα μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε. Και πιστεύω σε αυτούς. Και κάθε φορά με εκπλήσουν πολύ ευχάριστα. Σε όλες τις προσπάθειες που έχω κάνει έχω θέσει κάποιους στόχους που εγώ θεωρώ εφικτούς. Σε κάθε μία από αυτές τις προσπάθειες οι φοιτητές μας έχουν ξεπεράσει το επίπεδο που εγώ θεωρώ επιτυχία. Και ξέρετε ότι αυτό μας δίνει φτερά για ακόμη περισσότερες δράσεις.
Πιστεύετε ότι το Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου πάσχει στο κομμάτι συνεργασιών με εταιρίες και ιδιωτικές πρωτοβουλίες, ιδιαίτερα στον κλάδο της πληροφορικής, καθώς είναι ένας τομέας με ανάπτυξη, ακόμα και σε περίοδο κρίσης;
Εάν μου κάνατε αυτή την ερώτηση 4-5 χρόνια πριν θα σας απαντούσα ΝΑΙ. Πριν από 4-5 χρόνια είχα διάφορες επαφές με μεγάλες εταιρίες του χώρου. Όπως ίσως γνωρίζετε, ξεκίνησα από τον ιδιωτικό τομέα της πληροφορικής, οπότε με τις περισσότερες από αυτές είχα φιλικές επαφές. Δε θα σας το κρύψω πως λόγω της άνεσης της επικοινωνίας που είχα μαζί τους, με έίχαν πληροφορήσει πως ο χώρος των ΤΕΙ και ειδικά στα περιφερειακά ιδρύματα δεν αποτελεί "χώρος που τους ενδιαφέρει".
Σήμερα μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό. Σαν ΤΕΙ Μεσολογγίου δώσαμε μεγάλο βάρος στην εξωστρέφειά μας, αναδεικνύοντας τη δουλειά που κάνουμε. Και σήμερα μιλάμε για συνεργασίες που έχουν εδραιωθεί αλλά και νέες που έρχονται. Σήμερα λειτουργούμε Oracle Academy, ενώ έχει αρχίσει να οργανώνεται με την υποστήριξη της Microsoft μια κοινότητα Microsoft, συμπληρωματική στην κοινότητα του Ανοιχτού Λογισμικού που ήδη υπάρχει.
Πέρα από αυτές έχουμε ήδη μια σειρά από δραστηριότητες από τον ιδιωτικό χώρο για τους οποίους αναπτύσουμε λογισμικό και υπηρεσίες. Και σε αυτές εκπαιδεύονται οι φοιτητές μας και στη συνέχεια μεταφέρονται σε πολύ καλές επιχειρήσεις του χώρου. Και τώρα πια μιλάμε πως οι φοιτητές έχουν δυνατότητες να επιλέξουν σε ποιό χώρο θα απασχοληθούν. Το βασικό μας μέλημα είναι να διαχειριστούμε αυτές τις εταιρίες με τον καλύτερο τρόπο για το συμφέρον και την ανάπτυξη του ιδρύματός μας, αλλά και με στόχο την επαγγελματική ανάδειξη και καταξίωση των αποφοίτων μας.
Αλλά νομίζω πως τα πάμε πολύ καλά και θα τα πάμε ακόμη καλύτερα.
Αναφορικά με το παράρτημα της Ναυπάκτου, τι θα προτείνατε ώστε να βγει από την αφάνεια-όπως μεγάλη μερίδα φοιτητών του που επικοινωνεί μαζί μας, αναφέρει ότι έχει πέσει; Πολλοί πιστεύουν ότι τέτοια παραρτήματα δημιουργούνται για ψηφοθηρικούς , και κατ’ επέκταση οικονομικούς λόγους, με άμεση συνέπεια να «ξεχνιούνται» από την διοίκησή τους, να στερούνται εξοπλισμών και υποδομών και τελικώς να κλείνουν. Ποια η γνώμη σας λοιπόν για το συγκεκριμένο τμήμα;
Δε θα υιοθετήσω αυτή την άποψη. Το παράρτημα στη Νάυπακτο δεν είναι άγνωστο. Μην ξεχνάτε πως ήταν από τα πρώτα τμήματα στο χώρο της πληροφορικής που πέρασαν την εξωτερική αξιολόγηση των ιδρυμάτων. Το παράρτημα στη Νάυπακτο καλύπτει ένα γνωστικό αντικείμενο που έχει μεγάλη απήχηση
στην αγορά εργασίας και αυτό φαίνεται και από τη ζήτηση στα μηχανογραφικά δελτία.
Επειδή γνωρίζω την ποιότητα των ανθρώπων που υπάρχουν στο τμήμα, η ερευνητική τους δραστηριότητα είναι πολύ αξιόλογη. Η προσπάθειά τους τους τελευταίους μήνες να λειτουργήσουν ακαδημία cisco στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, εάν ολοκληρωθεί, θα δώσει άλλη διάσταση στο επίπεδο σπουδών των παιδιών μας εκεί. Να σας πω ακόμη πως αυτή τη στιγμή υλοποιούν δύο μεγάλα ευρωπαϊκά έργα και ίσως να είναι ακόμη περισσότερα τη στιγμή που μιλάμε. Γνωρίζω πως έχουν ήδη ετοιμάσει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα υψηλών προδιαγραφών για το τμήμα. Αυτό το καλοκαίρι λειτουργούν ένα θερινό σχολείο που έχει μεγάλη ανταπόκριση.
Άρα θα πω πως δεν βρίσκεται στην αφάνεια. Ίσως να μην είναι γνωστά αυτά στο ευρύ κοινό και εκεί να έχετε δίκιο. Να χρειάζεται περισσότερη εξωστρέφεια. Εκεί μπορεί να έχετε δίκιο καθώς ο κόσμος δεν μπορεί να γνωρίζει όσα εμείς στο ίδρυμα ξέρουμε μεταξύ μας. Με αφορμή αυτή σας την ερώτηση, θεωρώ ότι είναι απαραίτητο το ίδιο το ΤΕΙ να δείξει στον κόσμο όσα έχει κάνει και όσα ακόμη περισσότερα ετοιμάζει για το μέλλον.
Τέλος, θα θέλαμε να μας μιλήσετε για τις μελλοντικές σας δραστηριότητες, που πιθανόν να πραγματοποιήσετε στο τμήμα σας. Υπάρχουν σχέδια προς υλοποίηση; Θα υπάρχει συμμετοχή φοιτητών σε αυτά;
Τα σχέδια για το μέλλον είναι πάρα πολλά. Και οι φοιτητές θα είναι η κινητήρια δύναμή μας και πάλι. Τον Οκτώβρη θα έχουμε την 2η συνάντηση αποφοίτων και φοιτητών ΕΠΔΟ. Σε συνέχεια της πολύ επιτυχημένης περσυνής εκδήλωσης φέτος θα δώσουμε και άλλη μια συνιστώσα. Πέρυσι παρουσιάστηκαν οι καριέρες κάποιων αποφοίτων. Το ίδιο θα γίνει και φέτος, αλλά θα υπάρχει και μια ξεχωριστή εκδήλωση όπου οι ίδιοι οι φοιτητές (σε προπτυχιακό επίπεδο) θα δείξουν δικά τους projects. Όχι εργασίες στη σχολή, αλλά εργασίες που το ίδιο το τμήμα υποστήριξε εκτός της βασικής εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όπως γνωρίζετε έχουμε φτιάξει πια δομές στο τμήμα όπου οι φοιτητές με την καθοδήγηση των καθηγητών μας και την εποπτεία τους υλοποιούν δικές τους ιδέες. Τέτοιες προσπάθειες μικρές και μεγάλες θα παρουσιαστούν σε αυτή την εκδήλωση.
Από αυτό το εξάμηνο θα έχουμε την εισαγωγή μαθημάτων επιχειρηματικότητας για πρώτη φορά στο τμήμα. Και παράλληλα θα υπάρξουν τέσσερις επαναλαμβανόμενοι κύκλοι σεμιναρίων σε θέματα ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας από το εργαστήριο της Ηλεκτρονικής Επιχειρηματικότητας.
Μέσα στο καλοκαίρι θα έχουν ολοκληρωθεί δύο εκπαιδευτικά παιχνίδια στο facebook. Ναι όσο και να σας φαίνεται παράξενο, μέσα στο facebook έχουμε φτιάξει δύο παιχνιδάκια, στην κατηγορία των casual games που θα έχουν μόνο εκπαιδευτική διάσταση.
Και από όσο φαίνεται σύντομα θα έχουμε νέα επεισόδια στο δικτυακό παιχνίδι που έχουν ήδη αναπτύξει φοιτητές μας, στο grifos4u. Και αναφέρομαι μόνο στις δραστηριότητες που έχουν πρωταγωνιστές τους
φοιτητές μας. Υπάρχουν και άλλες ιδέες αλλά επιτρέψτε μου να τις αφήσω για επόμενες ανακοινώσεις, όταν θα είναι πια πραγματικότητα και όχι απλές ιδέες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου