Του Φώτη Κόλλια (από http://www.isotimia.gr/)
Δέκα χρόνια μετά την προκήρυξη των διαγωνισμών και δύο χρόνια μετά την ανάθεσή τους σε κοινοπραξίες διεθνών και ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων, κάποια από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας (συνολικού ύψους περί τα 7 δισ. ευρώ) έχουν άγνωστο φυσικό αντικείμενο και μετόχους που ετοιμάζονται να αποχωρήσουν από την Ελλάδα. Κινδυνεύουν να αποκτήσουν και άγνωστους χρηματοδότες, καθώς η κατάρρευση της οικονομίας τινάζει στον αέρα τις αρχικές προβλέψεις για την κυκλοφορία οχημάτων και συνεπώς το μοντέλο χρηματοδότησης.
Τώρα μαθαίνουμε, επίσης, πως δύο από τους πέντε οδικούς άξονες (το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και ο άξονας Κεντρικής Ελλάδας) δεν είναι ανταποδοτικοί, αλλά επιδοτούμενοι, και συνεπώς το Δημόσιο δεν πρέπει να προσδοκά έσοδα. Μέχρι πρόσφατα γνωρίζαμε πως «Το Δημόσιο δεν επιβαρυνθεί ούτε ευρώ», επειδή υποτίθεται πως τα κεφάλαια θα προέρχονταν από τους κατασκευαστές (εκμετάλλευση διοδίων, κ.λπ.) και τις τράπεζες· τώρα μαθαίνουμε πως χωρίς κρατική επιδότηση δεν θα ήταν βιώσιμα...Οι άξονες
Άγνωστο παραμένει το τελικό φυσικό αντικείμενο του μεγαλύτερου από τα έργα, του άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα μετά την αρνητική στάση της Κομισιόν για το τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα. Το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε λεπτές διαπραγματεύσεις τόσο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και με την ανάδοχο κοινοπραξία «Ολύμπια Οδός», στην οποία συμμετέχουν η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ο όμιλος J&P Άβαξ (έχει συμφωνηθεί να εισέλθει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποκτώντας ποσοστό της Hochtief αλλά εκκρεμεί υπουργική απόφαση).
Στο Υπουργείο κινούνται σε λεπτή γραμμή καθώς είναι σίγουρο πως οι Βρυξέλλες δύσκολα θα επιτρέψουν την κατασκευή του τμήματος Σαμικό - Καλό Νερό (32 χιλιόμετρα). Όμως, ουδείς θέλει επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης και τώρα στη Χαρ. Τρικούπη προσπαθούν να βρουν πώς θα υποκαταστήσουν το τμήμα που δεν κατασκευάζεται. Ελπίζουν, βέβαια, πως δεν θα έρθει επιστολή από την Ε.Ε. που θα τινάξει ολόκληρο το έργο στον αέρα με αφορμή το σχέδιο διέλευσής του από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα... Η πρόταση για νέα ανατολικότερη χάραξη απορρίφθηκε ως κοστοβόρα, ενώ εξετάζονται διάφορα εναλλακτικά σενάρια.
Το πρόβλημα του Καϊάφα είναι, όμως παρονυχίδα μπροστά στα εκατομμύρια που απαιτούνται για τις απαλοτριώσεις. Το δυσάρεστο κλίμα στα μεγάλα οδικά έργα επεκτείνεται και στους άξονες Ιόνια Οδός και Ε65 (Κεντρικής Ελλάδας), καθώς οι Ισπανοί της Ferrovial επιδιώκουν να αποχωρήσουν από τις κοινοπραξίες. Τα δύο έργα ανατέθηκαν σε κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η Ferrovial, η επίσης ισπανική ACS και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Οι Ισπανοί είχαν από τους πρώτους μήνες σοβαρές τριβές με την ελληνική πλευρά. Πρόσφατα η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επιβεβαίωσε πως η Ferrovial (συμμετέχει μέσω της θυγατρικής Cintra που εξειδικεύεται στις συμβάσεις παραχώρησης) πρότεινε να αγοράσουν το ποσοστό της.
Η πρόταση δεν ευδοκίμησε, επειδή, κατά πληροφορίες, οι δύο πλευρές δεν τα βρήκαν στο τίμημα. Άγνωστη παραμένει η στάση του έτερου ισπανικού ομίλου, της ACS, η οποία επίσης είχε σοβαρές επιφυλάξεις για την πορεία, κυρίως της Ιονίας Οδού η οποία κινδυνεύει να μετατραπεί σε Αιωνία Οδό εξαιτίας των καθυστερήσεων.
Στις καλένδες τα σχέδια για επαναδιαπραγμάτευση διοδίων
ΟΙ ΛΕΠΤΕΣ ισορροπίες, σε συνδυασμό με την έκρηξη των επιτοκίων που φέρνει η κρίση, οδήγησαν το Υπουργείο στην απόφαση να παγώσει την προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ περί επαναδιαπραγμάτευσης του ύψους των διοδίων. Η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών πείστηκε από τα επιχειρήματα των εργολάβων, ότι τυχόν επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων μεταφράζεται σε ανατροπή των συμβάσεων παραχώρησης και σε πιθανή αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, επειδή οι τράπεζες θα ζητήσουν μεγαλύτερα επιτόκια.
Η πρόταση για μείωση των εσόδων του Δημοσίου ώστε να περιοριστεί και το τίμημα των διοδίων, δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει σε εποχή λιτότητας. Επιπλέον το Δημόσιο δεν έχει σήμερα έσοδα από τους νέ- ους οδικούς άξονες. Θα αρχίσει να έχει έσοδα το Σεπτέμβριο του 2012 πρώτα από το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί. Το 2015 θα έχει τα πρώτα έσοδα από την Ιονία Οδό (μέσω των διοδίων του τμήματος Μεταμόρφωση - Σκάρφεια), το 2021 από την Ολύμπια Οδό.
Για τους άξονες Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Ε65 θα έχει έσοδα μόνο όταν επιστραφούν από τους ιδιώτες, δηλαδή έπειτα από 30 χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου