Σάββατο, 14 Μαΐου 2011

Ευθύνες στον Σημίτη για τη Siemens καταλογίζει ο Καστανίδης

Ευθύνες στον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη απέδωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδης, σχετικά με την υπόθεση Siemens. Έδωσε στη δημοσιότητα επιστολές που είχαν ανταλλάξει πριν την τότε παραίτησή του
Βαρύτατες αιχμές κατά του Κώστα Σημίτη, άφησε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Χάρης Καστανίδης, δημοσιοποιώντας αλληλογραφία του με τον πρώην πρωθυπουργό, προτού οδηγηθεί στην παραίτησή του από το υπουργείο Μεταφορών, το 1997.
Με αφορμή τη χθεσινή δήλωση του κ. Σημίτη, μέρος της οποίας αφορούσε τον ίδιο, ο κ Καστανίδης έκανε λόγο για παράδοση κατά τα μέσα της δεκαετίας του ’90, μιας σειράς λειτουργιών του δημοσίου τομέα "σε μηχανισμούς έξω απ’ τον έλεγχο των θεσμικών εκπροσωπήσεων της λαϊκής κυριαρχίας" και για "ανατροπή του αξιώματος, ότι η πολιτική προηγείται και οι οικονομικοί παράγοντες ακολουθούν".
Παρουσιάζοντας για πρώτη φορά την εσωτερική αλληλογραφία της διετίας 1996-1997 μεταξύ του ιδίου ως υπουργού Μεταφορών, και του τότε πρωθυπουργού, Κώστα Σημίτη, ο Χάρης Καστανίδης ανέφερε πως το υπουργείο του είχε να διαχειριστεί "μερικά τρισεκατομμύρια δρχ. προμηθειών, από αεροπλάνα μέχρι ψηφιακές προμήθειες":

"Ζήτησα τότε να απαντήσουμε, πώς θα υπάρξει διαχείριση του κολοσσιαίου αριθμού προμηθειών, καθώς από τα γιγαντιαία συμφέροντα που συγκρούονται γύρω απ’ τις προμήθειες, ακόμα κι αν όλα τηρούνται ευλαβικά, δημιουργούνται παρενέργειες στο πολιτικό σκηνικό. Είχα προτείνει να υπάρξει μια διακομματική επιλογή προσώπων υψηλού κύρους, προκειμένου να συσταθεί ανεξάρτητη Αρχή ελέγχου των προμηθειών. Ο πρωθυπουργός απεδέχθη. Η κυβερνητική επιτροπή ορθά παρατήρησε πως δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούμε μονάχα τις προμήθειες του υπουργείου Μεταφορών, αλλά το σύνολο των προμηθειών του δημοσίου τομέα. Ανετέθη σε μένα το θεσμικό πλαίσιο της ανεξάρτητης αρχής ελέγχου της νομιμότητας, η επιτροπή κατέληξε - και τον Σεπτέμβριο του ’96 η θέση για την Αρχή, γίνεται βασική προεκλογική μας δέσμευση", ανέφερε ο κ Καστανίδης.
Η ανταλλαγή επιστολών
"Όταν σχηματίστηκε η νέα κυβέρνηση, ζήτησα να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο. Στις 5/11/1996, ο κος Σημίτης μου αποστέλλει επιστολή όπου μου ζητεί να επισπεύσουμε τις διαδικασίες κατάθεσης του σχετικού νόμου στη Βουλή και να διατυπώσω τις τελικές μου παρατηρήσεις, προκειμένου να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή.
Στις 25/11/1996, του απαντώ πως δεν έχω παρατήρηση, γιατί είμαι ο συντάκτης του νομοσχεδίου και χαίρομαι που θα αποκαταστήσουμε το πολιτικό δόγμα, ότι η πολιτική προηγείται και τα οικονομικά πρόσωπα ακολουθούν. Στις 7 Ιανουαρίου 1997, λαμβάνω επιστολή του κ. Σημίτη, όπου μου αναφέρει πως «έχω ξανασκεφθεί το θέμα και μου φαίνεται πως θέλει περισσότερη συζήτηση το πράγμα, στην Επιτροπή Θεσμών της κυβέρνησης. Αυτό γίνεται δυο μήνες μετά την απαίτηση του Πρωθυπουργού, να εισαχθεί το νομοσχέδιο κατά προτεραιότητα».
Ο Αλέκος Παπαδόπουλος συγκροτεί Επιτροπή Θεσμών και στέλνει επιστολή στον κ. Σημίτη, όπου επιβεβαιώνει πως η πρότασή μου ήταν ο έλεγχος των προμηθειών να αφορά συνολικά το δημόσιο τομέα - και να ακολουθεί την διαδικασία: υπουργός - υπουργικό συμβούλιο - Ελεγκτικό Συνέδριο - Ανεξάρτητη Αρχή.
«Στις 8/5/ 1997, ενώ απουσιάζω στο Σικάγο, συγκαλείται το υπουργικό συμβούλιο και αποφασίζει να απορρίψει αυτό που αποτέλεσε προεκλογική διακήρυξη της κυβερνήσεως, με το επιχείρημα ότι το πλαίσιο δεν χρειάζεται να αλλάξει. Στις 14/5/1997, αποστέλλω επιστολή στον Πρωθυπουργό, όπου του εξηγώ ότι έσφαλε το υπουργικό συμβούλιο. Σεβαστή η απόφαση αλλά έσφαλε. Του εξηγώ ότι θα πρέπει όλες οι προμήθειες να υπαχθούν στον έλεγχο της ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, διότι πράγματι, στο προσχέδιο οι προγραμματικές συμβάσεις δεν μπορούν να υπαχθούν στον έλεγχο της Αρχής γιατί υπάρχουν οι ευρωπαϊκές οδηγίες. Η κρίσιμη λεπτομέρεια είναι ότι είπα πως πρέπει να πάμε σε διεθνείς διαγωνισμούς.
Η επιστολή που είναι πολυσέλιδη καταλήγει στα εξής: "Ό,τι ισχυρίζομαι αποτελεί εκπεφρασμένη βούληση της κυβερνήσεώς μας. Σας παρακαλώ, να μου δώσετε την δυνατότητα να θεσπίσω έστω στον τομέα της δικής μου αρμοδιότητας, μέτρα και κανόνες που να εγγυώνται την διαφανή διαχείριση έργων και προμηθειών στις μεταφορές και επικοινωνίες.  Αν ούτε αυτό καταστεί δυνατόν, αναρωτιέμαι αν θα είχε νόημα η παραμονή μου στην κυβέρνηση»..."
"Στις 25 Ιουλίου 1997, αποστέλλω νέα εναλλακτική πρόταση. Δεν υπάρχει απάντηση, ούτε επ’ αυτού. Η πρόταση που είχα κάνει σε συνεργασία με το Ελεγκτικό Συνέδριο, ήταν να είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος των συμβάσεων απ’ το Ελεγκτικό Συνέδριο, όχι μόνον τυπικός, αλλά και επί της ουσίας. Δεν υπάρχει απάντηση. Με αφορμή συγκεκριμένα γεγονότα, στις 30/8/1997 ανακοινώνω την παραίτησή μου με βάση την προϊδέαση της 14/5. Σήμερα ερωτά ο κος Σημίτης, «γιατί επανήλθε ο Καστανίδης;». Για τον απλούστατο λόγο ότι ο πρωθυπουργός του ζήτησε μετ’ επιτάσεως να βοηθήσει πριν τις εκλογές. Και έχω αφοσίωση πρώτα στη χώρα και μετά εμμέσως στο κόμμα μου".
"Θα ήταν διαφορετικό το μέλλον του τόπου..."
"Κυρίες και κύριοι, τα γεγονότα δεν είναι τυχαία - σηματοδοτούν μια κρίσιμη καμπή. Θα ήταν διαφορετικό το μέλλον του τόπου, αν τότε είχαμε αποδεχθεί όλος ο πολιτικός κόσμος, μια διαφορετική λειτουργία στο καθεστώς προμηθειών και έργων και αποκόπταμε τον ομφάλιο λώρο πολιτικής και επιχειρηματιών. Οι συνέπειες ήσαν μοιραίες. Δεν έχω μιλήσει 15 χρόνια τώρα, αλλά αισθάνομαι βαριά την ευθύνη να μιλήσω για όσα οφείλω»" ανέφερε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Δικαιοσύνης.
Αργότερα, ο υπουργός Δικαιοσύνης, ερωτηθείς για ποιον λόγο δεν είχε προβεί σε δημοσιοποίηση της αλληλογραφίας αυτής νωρίτερα, απάντησε πως «παραιτούμενος, είχε προβεί σε υπαινιγμούς, που θεωρούσε ότι είχαν γίνει κατανοητοί. Όταν ωστόσο ο πρώην πρωθυπουργός, επέλεξε χθες να προβεί σε «απολύτως ανακριβείς ισχυρισμούς», θεώρησε σωστό να δημοσιοποιήσει τις επιστολές».
Ο κ. Καστανίδης κατέθεσε στα Πρακτικά και το σχέδιο διατάξεως που είχε καταστρώσει σε συνεργασία με το Ελεγκτικό Συνέδριο για τον έλεγχο των συμβάσεων, στο οποίο προβλεπόταν μεταξύ άλλων, ότι «οι συμβάσεις εκτέλεσης έργων και προμηθειών και παροχής υπηρεσιών των φορέων που περιέχονται κάθε φορά στο δημόσιο Τομέα, υποβάλλονται σε έλεγχο νομιμότητας που ασκείται από το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μετά από πρόταση του αρμόδιου για την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού ή την ανάθεση της συμβάσεως (χωρίς διαγωνισμό) οργάνου, μέσα σε δέκα πέντε εργάσιμες ημέρες (…) Ο έλεγχος ασκείται πριν από την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού στον τελευταίο μειοδότη, ή πριν από την ανάθεση της συμβάσεως (σε περίπτωση απ’ ευθείας αναθέσεως)…»

Δεν υπάρχουν σχόλια: